澁谷 和朗 (Shibuya Kazuro)

Shibuya Kazuro 独立行政法人国際協力機構中国センター
専門 セネガル、ブルキナファソで、学校レベルに権限を委譲し、地域住民、保護者の学校運営の意思決定への参加と支援を基盤とした自律的学校運営政策の分析、政策比較分析フレームワーク及びツールの構築、政策実施面で必要な地方行政や学校関係者の能力開発について調査研究を行ってきました。現在はガーナで保護者や地域社会の人々との関係性の中で、学校に関わる関係者の支援と説明責任、お互いへの信頼醸成、学習の質改善の鍵を握る教師の動機付けについて研究しています。
主な著書
  • 澁谷和朗(2016)「自律的学校運営における学校関係者の分裂―教授・学習活動の鍵を握る教師の位置づけに注目して―」『国際開発学会第27回全国大会論文集』、p87
  • Kazuro Shibuya (2016) “School Governance with Trust and Accountability-toward achieving learning outcomes stipulated at post 2015 agendas-“, Presentation at the Comparative International Education Society Annual Conference.
  • 澁谷和朗(2015)「信頼と説明責任による学校統治―学校統治における説明責任の包括的な分析枠組みの提示―」『国際開発学会第26回全国大会論文集』、p123
  • Takeda Nazumi, Shibuya Kazuro, Angela Demas (2015) Portfolio Review of School Autonomy and Accountability Operations and Analytical Work FY2003-2013. World Bank.
  • Kazuro Shibuya (2014) Case Study of School Autonomy and Accountability in Burkina Faso World Bank.
  • Kazuro Shibuya (2014) Presentation at the Comparative Education and International Society Annual Conference 2014 – Governance quality at school and meso levels of policy implementation – the case of Burkina Faso. (with Takako Yuki, Japan International Coopreration Agency)
  • Kazuro Shibuya (2013) Presentation at the Comparative Education and International Society Annual Conference 2013. – System Approach for Better Education Results: A Focus on School Management Systems. (with Takako Yuki, Japan International Cooperation Agency)
  • Kazuro Shibuya (2012) Chapter 10. Challenges in educational development in Africa and JICAs approach. in For Inclusive and Dynamic Development in Sub-Saharan Africa. JICA Research Institute. pp.267-298.
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